Flexibele werktijden zijn niet meer weg te denken in deze tijd. Zorg dat je goede richtlijnen vaststelt en geef medewerkers daarbinnen ruimte en verantwoordelijkheid.
Wat is een goed beleid voor flexibele werktijden?
Flexibele werktijden. Bij veel organisaties is dit al ingeburgerd. Toch zijn er ook organisaties die hiermee worstelen. Hoe flexibel is flexibel? Hoe houd je het werkbaar? Welke verwachtingen heb jij als werkgever? Hoe kun je dit nu praktisch inrichten?
In dit artikel een voorbeeld hoe je dit werkbaar kunt maken en met richtlijnen voor je organisatie zodat het voor iedereen helder is.
Uitgangspunten
Als werkgever wil je de teamleden de flexibiliteit geven die ze nodig hebben om hun beste werk te doen. Goed werk, gaat niet over hard werken of over de tijd die je op kantoor doorbrengt. Mensen zijn productiever als er een positieve en sociale werksfeer is en daarvoor is het belangrijk om tijd met elkaar door te brengen. Ook zijn mensen productiever als ze genoeg tijd kunnen besteden aan wat voor hen belangrijk is. Daar is werk een groot onderdeel van, maar ook zaken als sporten en andere vormen van ontspanning en tijd met de kinderen doorbrengen. Daarnaast is het voor een organisatie belangrijk om voldoende uren ‘samen’ te werken zodat er overleg kan plaatsvinden.
Met dit in gedachten kun je als organisatie ‘kern-werkuren’ vaststellen, zodat je medewerkers flexibele werkpatronen kunnen creëren, afhankelijk van wat het beste bij hen past.
Wat zijn kern-werkuren?
Kernwerkuren definiëren een periode van uren waarin verwacht wordt dat iedereen aan het werk is. Dit kan op kantoor zijn of op een andere locatie.
Wat zijn de belangrijkste openingstijden van de organisatie? Voor veel organisaties is dit van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 16.00 uur.
Dit betekent dat dit de kern-werkuren van de organisatie zijn en dat er buiten deze uren ook gewerkt kan worden, maar dat je die werkuren kunt werken waar en wanneer je maar wilt.
Als organisatie verwacht je nog steeds dat iemand dezelfde hoeveelheid werk afmaakt als op een werkdag van 8 uur.
Lees in dit artikel over het hybride werken.
Wat kan echt niet meer? ‘Vertrouwen is goed, maar controleren is beter’ mentaliteit. Om met de woorden van Rutger Bregman te spreken: De meeste mensen deugen.
Hoe kan een medewerker het inzetten?
Met kern-werkuren kan de medewerker werkpatronen aanpassen aan zijn of haar behoeften en voorkeuren.
Start iemand liever wat later zodat diegene voor het werk kan sporten? Dan kan dat. Moet iemand op tijd weg om zijn of haar kind op te halen? Geen probleem.
Lees in dit artikel alles over het mentale welzijn van medewerkers en wat jij daar aan kan doen.
Heb je behoefte om een HR expert te raadplegen bij moeilijke situatie of om je beslissing of keuzes helder te krijgen? Stuur een email naar info@hr-dienst.nl of bel Nienke 06-46344445 voor een gedegen advies.
Hoe kernuren worden gebruikt?
Maak als bedrijf duidelijk wat je precies verwacht. Dit is een voorbeeld van één van de klanten van HR-dienst.nl:
Om er zeker van te zijn dat dit voor iedereen werkt, vragen we je om:
Communiceer met je team. Laat ze weten waar je bent en wanneer ze je kunnen bereiken en wanneer ze iets van je kunnen horen.
Wees goed bereikbaar. Ons spoed-kanaal is Slack en dit is echt alleen voor urgente zaken. Mails graag binnen 3 dagen beantwoorden (CC’s hoef je niet te beantwoorden), voor korte vragen gebruiken we de Teams-chat en dan reageer je binnen twee uur en vergeet vooral het fun-kanaal op whatsapp niet voor een glimlach op je gezicht.
Wees op tijd voor meetings, iedereen’s tijd is even waardevol en dat respecteren we.
Kom deadlines na of communiceer tijdig dat het niet gaat lukken, dan kijken we samen hoe we dat kunnen oplossen.
Verdwijn alsjeblieft niet van de radar! Dan maken we ons zorgen!
Aanwezigheid op kantoor
Op het moment van schrijven van dit artikel (mei 2021) is het devies nog steeds ‘werk zoveel mogelijk vanuit huis’. Hier wordt door veel werkgevers gehoor aan gegeven. Toch wordt er al nagedacht over terugkeer naar kantoor. Veel onderzoeken hebben uitgewezen dat medewerkers graag een hybride werkweek willen. Dit betekent een paar dagen op kantoor en een paar dagen thuis. Zeker het werk waar je focus voor nodig hebt wordt als reden aangegeven om thuis te willen werken en daarnaast de verminderde reistijd.
Het werk op kantoor draagt vooral bij aan het sociale aspect. Waar je over na kunt denken als werkgever is om naar kern-werkuren ook kerndagen af te spreken. Dit kan per team of afdeling. Bepaalde momenten waarop je het team op kantoor verwacht en plan op die dagen dan ook dingen die het aantrekkelijk maken voor mensen om naar kantoor te komen. Momenten van verbinding.
Heb je vragen over werktijden of heb je een specifieke situatie die je wilt bespreken? Neem dan contact op met Nienke van HR-dienst.nl via info@hr-dienst.nl of bel haar op 06-46344445.
Contact