Besteed aan de offboarding net zoveel tijd als aan het aannemen van een medewerker. Iemand verdient respect en waardering voor de bijdrage degene heeft geleverd, ook als het een mismatch blijkt te zijn.

Nienke van Dijk, Auteur

Goed afscheid nemen is belangrijk

Veel bedrijven besteden veel aandacht aan het onboarden van medewerkers. Of eigenlijk het pre-boarden. Het proces van het plaatsen van de vacaturetekst tot en met het doen van de aanbieding en het afhandelen van de administratieve kant, zoals het opmaken van de arbeidsovereenkomst. Steeds meer aandacht komt er voor het onboarden van de medewerker. Een leuke welkomstmail een week voordat de nieuwe medewerker start, een mooi inwerkprogramma en natuurlijk een buddy. Onboarding is hot. Het is leuk om iemand aan te nemen en een iemand laten gaan is vaak vervelend. Ongeacht of het vertrek vrijwillig is of niet. Er vertrekt veel kennis en kunde met een vertrekkende medewerker. Omdat je vaak niet zit te wachten op het vertrek van een medewerker hangt er een negatieve sfeer rondom offboarden. Het offboarden van een medewerker is net zo belangrijk als het goed onboarden van een medewerker. In dit artikel waarom offboarden zo belangrijk is en tips voor een goede offboarding.

Waneer is een offboarding goed?

Onboarden gaat altijd met veel respect en waardering. Dit is niet vaak het geval bij een offboarding, terwijl een oud-medewerker een ambassadeur voor het leven kan zijn. Of een afscheid nu op eigen initiatief is of niet. Iedereen verdient een respectvol afscheid. Daarnaast maak je daarmee ook de kans groter dat iemand kan terugkeren bij de organisatie. Soms komt een vertrek heel gelegen, omdat je al twijfelde over de match of omdat je daardoor een andere medewerker kunt behouden. Wat de situatie ook is, laat je persoonlijke mening achterwege en zorg voor een waardig afscheid.

Goed afscheid is ook belangrijk voor achterblijvende medewerker

Of iemand nu ergens lang of kort heeft gewerkt, je bent een verbinding aangegaan. En als je het cyclisch bekijkt, dan is er een begin en een eind. Om een periode goed af te sluiten hoort daar ook een goed afscheid bij. Dat hoeft niet per se met een borrel of een etentje, maar wel met aandacht. Als de offboarding goed gebeurt, ook als het een gedwongen vertrek is, dan is de kans groter dat iemand positief over het bedrijf blijft spreken. Er wordt vaak gekeken naar de vertrekkende medewerker bij een afscheid, maar een goed afscheid is ook belangrijk voor de achterblijvende medewerker. Het zegt veel over een leidinggevende en over een bedrijf hoe er met een vertrekkende medewerker wordt omgegaan. Een blijvende medewerker trekt daar conclusies uit voor zichzelf. En of die positief of negatief zijn heeft te maken met hoe er afscheid wordt genomen en hoe er over diegene wordt gesproken.

Lees in dit artikel hoe je nieuwe medewerkers online onboard.

beëindigen dienstverband

Een vertrekkende medewerker is een grote bron van waardevolle informatie. Iemand voelt zich vrij om te praten over wat er goed ging en wat er beter kan. Voer dat exit gesprek!

Nienke van Dijk

Einde van de employee journey

Onderdeel van de offboarding is bijvoorbeeld ook het voeren van een exit-gesprek. Vergeet niet om de learnings uit dergelijke gesprekken te delen en op basis van de inzichten gerichte acties te ondernemen. Deze gesprekken bevatten waardevolle informatie waar je als werkgever je voordeel mee kunt doen en de beleving kunt aanscherpen.

Vergeet niet om aandacht te besteden aan de communicatie. All news travels fast, voordat je het weet ontstaat er ruis of nog erger, onrust en geroddel omtrent een vertrekkende medewerker. Maak dus meteen afspraken over hoe het ontslag naar buiten wordt gebracht en wat de boodschap is.

Lees in dit artikel wat te doen als je de verkeerde kandidaat hebt aangenomen.

Tips voor een goede offboarding

  • Neem afscheid met respect. Een goed afscheid begint met wederzijds respect en begrip voor elkaars situatie. Ongeacht wie het initiatief tot vertrek heeft genomen.

  • Voor iedereen is een goed afscheid belangrijk. Overleg met de vertrekkende medewerker wat degene belangrijk en prettig vindt en heb oog voor de specifieke situatie. Een vertrek door eigen keuze is een andere situatie dan een gedwongen vertrek of pensionering.

  • Stel samen een boodschap op die zo snel mogelijk met alle collega’s wordt gedeeld. Kies de manier waarop je het nieuws brengt. Breng de boodschap mondeling als dit kan voor directe collega’s bijvoorbeeld en stel een mail op, zodat iedereen is geïnformeerd. Ook de mensen die er op dat moment niet waren.

  • Voer een exitgesprek en neem de learnings mee in het verbeteren van de employee journey.

  • Zorg voor een persoonlijk afscheid. Het gaat niet om grote dure cadeaus, het gaat om waardering en aandacht. Bedank een medewerker altijd voor de geleverde bijdrage en spreek waardering uit voor de persoon. Een applaus van alle collega’s is een manier om waardering uit te spreken.

Een medewerker vraagt vaak om een review op LinkedIn of om een getuigschrift. Je kunt als bedrijf de bijna vertrekkende medewerker vragen om een review achter te laten op de bedrijfspagina van Indeed of Glassdoor. Nog een reden om voor een goede offboarding te zorgen. Je reputatie is goud waard.

Heb je behoefte om een HR expert te raadplegen bij moeilijke situatie of om je beslissing of keuzes helder te krijgen? Stuur een email naar info@hr-dienst.nl of bel Nienke 06-46344445 voor een gedegen advies.

Uit het oog, uit het hart?

De offboarding is vaak het laatste contact tussen medewerker en het bedrijf, dit is dan ook wat de medewerker het laatst herinnert. Een vertrekkende medewerker weet heel goed hoe de organisatie in elkaar steekt en wie er goed bij de organisatie past. Ook een oud-medewerker kan dus een visitekaartje blijven van je organisatie en nieuwe medewerkers aanbevelen. Je wilt dus dat mensen goed over je organisatie praten. Daarnaast blijft daarmee ook de kans aanwezig dat een oud-medewerker kan terugkomen en de boomerang-award in ontvangst kan nemen.

Heb je vragen over dit onderwerp of heb je een specifieke situatie die je wilt bespreken? Neem dan contact op met Nienke van HR-dienst.nl via info@hr-dienst.nl  of bel haar op 06-46344445.

Deel dit artikel, kies je platform!

Vragen?

Vragen naar aanleiding van het artikel of een andere vraag? Stuur een bericht naar info@hr-dienst.nl ter attentie van Nienke of bel haar op 06-46344445 voor het maken van een afspraak.

Let’s Talk