Als (kleine) organisatie makkelijk een goede en professionele indruk maken? Dat doe je met een personeelshandboek. Kleine moeite, groot plezier!
De voordelen van een personeelshandboek
Een handboek voor medewerkers opstellen dat past bij jouw organisatie is een professionele stap voor je bedrijf. Met een personeelshandboek creëer je een overzicht van de geldende arbeidsvoorwaarden en regels en je unieke bedrijfscultuur is onder woorden is gebracht. Daarnaast maak je een professionele indruk bij je huidige medewerkers en de nieuwe teamleden.
Wat is een personeelshandboek?
Een personeelshandboek is een gids die bedrijven aan hun medewerkers verstrekken met nuttige informatie over werken bij het bedrijf. Personeelshandboeken kunnen ook een bedrijfsreglement, een bedrijfshandboek, een ondernemingsregeling, personeelsgids of een career guide worden genoemd.
Het personeelshandboek is vaak een van de eerste dingen dat een nieuwe collega krijgt wanneer hij of zij in dienst treedt bij een bedrijf. Ze zijn ontworpen als een eerste kennismaking met hun nieuwe werkgever, maar de beste personeelshandboeken zijn ook nuttig voor huidige teamleden.
Een personeelshandboek hoeft echt geen heel boekwerk te zijn, een handzaam exemplaar is ook al heel fijn. Zowel voor jou als ondernemer als voor je medewerkers.
Wat moet er in een personeelshandboek staan?
Handboeken voor werknemers verschillen van bedrijf tot bedrijf, maar bevatten over het algemeen drie soorten informatie:
Cultuur: Dit kan een welkomstbericht van het team zijn, een verklaring over de missie van het bedrijf, een introductie van de bedrijfscultuur – vaak is het alle drie.
Ways of working: Elk bedrijf doet zijn werk anders – je personeelshandboek is een mooie plek om uit te leggen hoe het team samenwerkt.
Bedrijfsbeleid: Verschillende bedrijven hebben verschillende verwachtingen van hun werknemers – dit is een mooie gelegenheid om die verwachtingen te formuleren.
Wat zijn de voordelen van een personeelshandboek?
Een personeelshandboek behandelt meestal veel verschillende onderwerpen. De voordelen van het samenvoegen van al die informatie op één plek zijn:
- Je creëert een consistent en duidelijk overzicht van het personeelsbeleid waarin je ook zaken opneemt waarmee je schriftelijk aangeeft aan de wet te voldoen. De Nederlandse wetgeving vereist dat je aan goed werkgeverschap doet en hoe beter kun je dit aantonen dan vastleggen hoe jouw bedrijf dit invult op het gebied van onder andere gezondheid en veiligheid. Als je niet zeker weet waar je met dit beleid moet beginnen, neem dan contact op om te bespreken hoe we je kunnen helpen.
- In het personeelshandboek kun je de bedrijfscultuur onder woorden brengen.
- Het geeft duidelijkheid en structuur over de in de organisatie geldende regels, rechten en plichten. Het is voor iedereen een naslagwerk.
Het is niet verplicht om een personeelshandboek te hebben, maar zoals je hierboven kunt lezen heeft het grote voordelen.
Of het nu gaat om op afstand werken, hoe het bedrijf de mentale gezondheid van het team ondersteunt of op welke hulp je medewerkers met kinderen kunnen rekenen via het ouderschapsverlof-beleid, alles maakt deel uit van de bedrijfscultuur.
Hoe maak je een personeelshandboek?
Zelf een goed handboek voor medewerkers samenstellen is zeker mogelijk. Er zijn allerlei soorten sjablonen online beschikbaar die je kunt downloaden en waar je een eigen versie van kan maken.
Of deze sjablonen echter wettelijk waterdicht zijn nadat je het hebt aangepast aan je eigen bedrijf, dat is dan de vraag. Daarnaast kan het je tijd enorm belasten en zonder deskundige hulp weet je dus ook nooit zeker of je het goed hebt verwoord. Vaak kom je daar pas achter als het te laat is!
Voor bedrijven is professionele hulp de eenvoudigste, meest efficiënte en meest effectieve manier om een personeelshandboek te maken. HR-dienst.nl zorgt dat je personeelshandboek wettelijk in overeenstemming is, zodat je er gerust op kunt zijn dat je bedrijf beschermd is tegen juridische gevolgen.
En tot slot kan HR-dienst.nl helpen bij het opstellen van een op maat gemaakt bedrijfsbeleid dat past bij je specifieke bedrijfscontext.
Waar kun je het personeelshandboek het beste bewaren?
Jarenlang, toen personeelshandboeken allemaal nog op papier werden gedrukt, leefden ze vaak in vergeten archiefkasten – uit het oog en uit het hart.
In dit digitale tijdperk is er vast een vaste plek binnen jouw organisatie voor documenten waar iedereen beschikbaarheid toe heeft. Informatie is alleen nuttig wanneer deze gemakkelijk te vinden en duidelijk te begrijpen is. Dit is niet alleen fijn voor huidige werknemers, het maakt het onboarding van nieuwe starters veel eenvoudiger en een consistenter proces (vooral wanneer je ze op afstand onboard).
Wil jij een personeelshandboek voor jouw bedrijf of wil je een op maat gemaakt bedrijfsbeleid? Neem dan contact op met Nienke van HR-dienst.nl via info@hr-dienst.nl of bel haar op 06-46344445. Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of behoefte aan meer informatie? Neem ook dan contact op met Nienke.
Contact