Besteed aandacht aan je werving & selectie, het (te) lang open hebben staan van vacature beperkt de groei van je bedrijf én een mismatch is nog veel duurder.

Nienke van Dijk, Auteur

Hoe werf je nieuwe medewerkers in een krappe markt?

Het is een markt voor werknemers. Er zijn meer banen dan er kandidaten zijn en dus is er een verandering gaande. Dit merk je aan de trend in arbeidsvoorwaarden die heeft plaatsgevonden in de afgelopen jaren. De gratis lunch, flexibele werktijden, vrijmibo’s én een ontspanningsruimte met playstation en tafelvoetbaltafel zijn het nieuwe normaal. De vacatureteksten zijn explicieter geworden over hoe een dag eruit ziet in de vacante baan om aan te geven hoe leuk het is en wat je nu echt doet. Er zijn meer veranderingen merkbaar. In dit artikel wordt dieper ingegaan op de omgekeerde wereld (de soon-to-be nieuwe werkelijkheid) dat jij als werkgever solliciteert bij je potentiële werknemer.

Solliciteer jij al bij je potentiële werknemers?

Door krapte op de arbeidsmarkt wordt creativiteit van werkgevers gevraagd om al de vacatures in te kunnen vullen. Hoe kom je met die leuke, competente young professionals in contact als zij niet naar jou toekomen? Door de rollen om te draaien! Jij als werkgever solliciteert bij je potentiële werknemer. Platformen als honeypot.io (speciaal voor Developers) en iammie.com draaien de rollen om. De kandidaten geven aan wat ze kunnen en wat ze zoeken en jij als werkgever pitcht jouw vacature als jij denkt dat er een match is.

beëindigen dienstverband

Weet jij wat (ex)-werknemers over jou en je bedrijf zeggen? Check zelf de diverse platforms op je werkgeversimago, het geeft je waardevolle informatie waar je op kunt anticiperen.

Nienke van Dijk

Word jij ondervraagd door je sollicitanten?

Wellicht heb je al gemerkt dat sollicitatiegesprekken soms worden ‘overgenomen’ door de sollicitant. Sollicitanten zijn goed voorbereid, hebben research gedaan naar het bedrijf en de mensen die er werken via social media en Glassdoor. Ze willen weten hoe de verhoudingen zijn, wat de bedrijfscultuur is en hoe groot (of klein) de kans is dat ze een verschil kunnen maken binnen de organisatie.

Ben jij voorbereid op het vragenvuur van sollicitanten?

Het gaat dus in het gesprek niet alleen over de functie zelf en de competenties van de kandidaat. Sollicitanten willen weten wat hun ontwikkelingsmogelijkheden zijn en wat hun invloed gaat zijn binnen de organisatie. De kandidaat wil een inschatting maken hoeveel impact ze kunnen maken. Een vraag die je bijvoorbeeld kunt verwachten is: ‘hoeveel invloed hebben investeerders?’. Ook vragen over welke skills de kandidaat nodig heeft om succesvol te zijn in het uitvoeren van de functie en om door te groeien binnen de organisatie. Soms worden de vragen heel direct aan jou als hiring manager gesteld. Over het verloop van jouw carrière en waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Dit kan, als je hier niet op voorbereid bent, intimiderend overkomen. Alsof jij degene bent die solliciteert in plaats van de kandidaat.

Goede voorbereiding is het halve werk

Bereid je goed voor. Welke vragen wil jij stellen? Welke vragen kun je verwachten van de sollicitant? Blijf ‘in control’ van het gesprek. Het is belangrijk dat de sollicitant de informatie vergaart om een beeld te vormen of het bedrijf en de functie passend is, maar jij als hiring manager natuurlijk ook. Een tweerichtingsgesprek is het meest naturel, een eenzijdig vraaggesprek is niet meer van deze tijd. Door aan het begin van het gesprek te delen hoe het verloop van het gesprek eruit ziet (welke onderwerpen komen aan bod) houd je controle over het gesprek.

De markt vraagt om creativiteit van werkgevers om de vacatures in te kunnen vullen. Ook vraagt het om meer voorbereiding en inleving. Welke informatie is relevant voor de sollicitant? Tot slot: vergeet niet dat het een mensen-business is, maak écht contact met de kandidaat die tegenover je zit.

Hoe is het met jouw werkgeversimago gesteld? Trek jij de juiste kandidaten aan voor je vacatures? Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Of is er een specifieke situatie waar je advies over wilt inwinnen of heb je behoefte aan professionalisering van je HR-zaken? Neem dan contact op met Nienke van HR-dienst.nl via info@hr-dienst.nl  of bel haar op 06-46344445.  Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of behoefte aan meer informatie? Neem ook dan contact op met Nienke.

Vragen?

Vragen naar aanleiding van het artikel of een andere vraag? Stuur een bericht naar info@hr-dienst.nl ter attentie van Nienke of bel haar op 06-46344445 voor het maken van een afspraak.

Let’s Talk